3 mei 2012

Groenten van de markt

Afgelopen zaterdag kwam ik wat later op de markt dan normaal. Ik had al wat groente en fruit gekocht toen ik naar mijn fiets terug liep. Ondertussen was de marktkoopman allemaal tasjes vol aan het stoppen, tasjes die hij voor een euro verkocht. Ik keek of er wat voor ons bij zat en zo kocht ik voor vier euro twee bloemkolen, drie kroppen sla, 2,5 kg tomaten en 6 komkommers... Het was wat passen en meten om het mee te krijgen :-) maar dat maakte niet uit. Thuisgekomen bedacht ik gelijk wat ik wilde maken, want sommige groenten moesten wel snel op. Voor zondag maakte ik een grote pan tomatensoep, voor de eerste keer van verse tomaten. Het viel goed in de smaak (zelf kan ik jammer genoeg niet goed tegen tomaten... at alleen een hapje voor de smaak). De rest maakte ik maandag in op de 'jam-manier' (kokend heet in een glazen pot met klik-klak-deksel en dan ondersteboven zetten). Er staan nu twee grote potten tomatensaus in de voorraadkast, er hoeven alleen nog kruiden bij om er een lekkere pastasaus of soep van te maken. De komkommers verdwenen snel als tussendoortjes, lekker fris met 't warme weer van de afgelopen dagen. En eentje zit in het zoetzuur, de pot augurken was bijna leeg en ik deed de komkommer er in plakjes gesneden bij in. Drie kroppen sla bleek toch wel wat te veel om alleen als salade te eten... dus probeerde ik eens iets anders...



... en maakte slasoep. Ik had hier als eens over gelezen, maar had me er nog nooit aan gewaagd. Erg jammer, want het is erg lekker! Het komt zeker vaker op 't menu te staan. Het is makkelijk te maken: een ui in stukjes snijden en fruiten met een teentje geperste knoflook. Voeg dan de gewassen en gesneden kropsla toe en stoof dat mee tot het goed geslonken is. Voeg dan een liter kippenbouillon toe en laat de soep een tijdje pruttelen. Dan maak je met de staafmixer alles fijn en kun je het op smaak brengen. Ik deed er een scheutje room, wat kerriepoeder, nootmuskaat en peper door en strooide er in de kom wat geraspte (proosdij) kaas over. Lekker met geroosterd brood met zelfgemaakte kruidenboter!

Het was ook prachtig weer voor zo'n zomers soepje. Ik had gisteren de middelste weg gebracht naar de camping, waar hij mocht logeren bij een vriendje. Het was prachtig weer en de jongens renden gelijk rond op het grasveld met waterpistolen en doken even later het bos in om hutten te maken. Wat een plezier. Ondertussen dronk ik een kop koffie met mijn vriendin en haar man bij hun caravan en kreeg ik gelijk zo'n ontspannen campinggevoel. Na een poosje moest ik helaas weer naar huis, zocht de jongste op - die natuurlijk nog lang niet uitgespeeld was - en reed naar huis. Daar wachtte me een leuke verrassing. In de gang stond een grote tas met lege jampotten, die had lezeres A. onverwacht langs gebracht om mijn voorraad aan te vullen. Echt super! En wat jammer dat ik zelf niet thuis was...  Om het campinggevoel nog even vast te houden aten we buiten, voor het eerst dit jaar. Heerlijk in de namiddagzon, met alle vogels die fluiten in de tuin, die er zo mooi uit begint te zien. Genieten hoor!

3 opmerkingen:

Liesbeth zei

Ga ik zeker en vast ook eens proberen die soep,ziet er echt heerlijk uit!

Liefs,

liesbeth

Johanna zei

Heel apart zo'n slasoep, nog nooit geproefd. Weleens gehoord dat iemand sla stoofde. Heerlijk dat camping gevoel en wat fijn al die potten zomaar te krijgen. Erg lief.

Onder de knotwilg zei

Wat een bof, zoveel verse groente voor een koopje. En slasoep... daar had ik nu nog nooit van gehoord! Weer wat geleerd!