31 augustus 2011

De laatste vakantieweek


De laatste vakantie week is volop bezig en de kinderen nemen het er vol op van. We hebben bijna de hele week wel logeetjes, lange pyama ochtenden, speelafspraken, veel (heel veel) bouwwerken van lego en duplo in de kamer, afgewisseld met een playmobil piraten eilanden groep of een lange houten spoorbaan... Al is er natuurlijk best eens het nodige gekibbel, van mij mag de vakantie nog wel weken duren! Het is deze keer echt gezellig :-)

Gisteren zijn we op stap geweest, naar D.oepark N.ooterhof  en de kinderboerderij en "klimbos" aan de andere kant van de weg. Als je eens in de buurt van Zwolle bent echt een aanrader! Je kunt in het theehuis eten en drinken kopen, maar je mag ook gewoon je eigen picknickmand meenemen en een leuk plekje zoeken. Dit laatste deden wij. Ze hebben zich tijden vermaakt met klimmen en klauteren, water pompen, beekjes maken, broeken eindeloos omkrullen, laarzen laten vollopen... super toch?

Wat me behoorlijk verbaasde tijdens ons uitstapje was dit...

 

Echt.. op verschillende plekken in de stad kun je al kastanjes vinden! Dat past toch niet bij augustus en het zomervakantiegevoel? Alles is aardig ontregeld dit jaar, allerlei bomen beginnen ook al te verkleuren.

Een ander leuk uitje in onze stad is een bezoekje aan olie.molen de P.assiebloem. Je kunt hier twee keer per maand terecht voor een gratis rondleiding door een enthousiaste vrijwilliger. Voor iedereen was het leuk en leerzaam, zowel voor de kinderen als voor ons. Helemaal gratis eindigde het overigens niet, ik ging met een arm vol lijnolie, bloem en bakpakketjes voor suikerbrood de deur uit ;-) Binnenkort eens een broodje bakken, ik ben erg benieuwd.

Met wat voordelige uitstapjes in de buurt en een korte kampeervakantie hielden we natuurlijk mooi wat vakantiegeld over. We vonden dat we best eens een uitspatting mochten hebben en kochten een kledingkast en een laptop. Beide stonden al jaren op onze wensenlijst, maar we vonden het nooit nodig genoeg. Onze auto kreeg lucht van de rollende euro's en besloot ook mee te doen en bleef staan toen ik weg wilde rijden. Met de auto van de buren en op de terugweg die van mijn tante kregen we hem wel weer aan de praat maar hij moest dus wel weg voor een reparatie... Fijn zo'n auto die meedenkt... De komende tijd dus geen financiële uitbundigheden meer :-)

Gelukkig geeft de oogst van wat planten thuis mooi een frutseltje extra ruimte in het huishoudbudget ;-) De tomaten die in de veilingkisten voor het huis staan doen het goed en ze zijn erg lekker!


 De druiven hangen er mooi bij


Net als de appels... echt kilo's dit jaar!


Beide kunnen we binnenkort gaan oogsten. Ik mocht van de buurvrouw nog peren en bramen komen plukken in de moestuin, een leuk klusje voor een verloren uurtje de komende dagen. Eens kijken wat ik met de peren ga doen, want ik heb ook nog een paar kilo liggen die ik kreeg van een tante. Misschien nog een keer een lekkere peren-crumble taart maken (met een bolletje roomijs, een heerlijk toetje na een lichte maaltijd). Ik kreeg ook nog een flink aantal goudreinetten, die ga ik vandaag schillen en per appeltaart-portie invriezen. Het lijkt me makkelijk om het zo te kunnen pakken en snel een taart in de oven te kunnen zetten.


11 opmerkingen:

Elizabeth zei

De nootenhof is voor mij ook bekend. Ben een zwollenaar. Maar het wordt wel weer eens tijd om daar te kijken.
Wel een goed idee om goedkoper de vakantie door te brengen. En even leuk toch?

Jolanda zei

Wat een heerlijke post weer.
Fijn dat je kinderen zo genieten!
Wat een mooie druiven heb je... ik ga vandaag (o.a.) een perenkruimeltaart maken (recept op mijn blog). En wij hebben ook al volop kastanjes, er staan er 3 op het erf) en ze gaan er pas na de herfstvakantie op school over werken ..(?)

Muisje zei

Heerlijk als ze lekker genieten.
En wat ziet je fruit er allemaal heerlijk uit.
Geniet er nog even van met z'n allen.

Groeten Herma

Jolanda zei

Hier gaan de kinderen al weer 1 1/2 week naar school, ook wel weer fijn dat ritme. Maar ze vervelen zich bij jou niet, da's wel duidelijk.
Wat doe jij met de druiven? Ik kom nooit verder dan sap persen (en direct opdrinken), dus ik ben erg benieuwd naar ideeen.

Anoniem zei

Ik volg jouw weblog al een tijdje maar nu waag ik er toch maar eens een berichtje aan met een vraag; Je schrijft dat je de appels per appeltaartportie in gaat vriezen. Nu hangt onze goudreinettenboom ook helemaal vol en wij kunnen dus ook oogsten (groot woord voor die ene boom hè?) en ben benieuwd hoe je dat doet dat invriezen; gaar je het eerst of doe je het rauw in de vriezer met al rozijnen en kaneel e.d. erdoor? Ik kom zelf nooit verder dan appelmoes invriezen dus ik hoor graag jouw oplossing.
Hartelijke groet,
Jenni

Jente zei

@ Jenni, ik heb de stukjes gewoon rauw en naturel in zakken gedaan. Het is bij mij ook een beetje een probeersel. Ik vermoed dat de appels alleen iets vochtiger worden (en doe er dan wat extra custard poeder door)en ze kunnen wat verkleuren (maar dat doen ze in appeltaart toch al).

@ Jolanda, wij hebben een jonge struik en kunnen de oogst nog goed weg eten (en delen evt. wat uit). In het verleden hadden we een oudere druif en toen hebben we een keer wijn gemaakt. Ik denk dat je sap met wat suiker in steriele flessen zou kunnen bewaren, als een soort siroop.

Aritha V. zei

Wat een leuk blog. Die druivenfoto is zo mooi. Haha ...lange pyama-ochtenden. Hou jij daar ook zo van?

Reginas Cottage zei

hallo jente
you have also a great blog.your grapes looks wonderful. what will you make with the druiven ? mmmh leckere red tomatoes.
thanks for visiting my blog.
Groetjes,Regina

ella zei

heerlijk zoveel verse oogst

Vlijtig Liesje zei

Ik verbaasde me ook al over de eikels! En inderdaad, paddestoelen zijn er ook al!

Wat apart dat jullie nog vakantie hebben trouwens. Wat zijn die verschillen in Nederland nu groot.

wilma zei

Hai,
Peren kun je ook wecken hoor!
En de eikels vallen hier ook al van de bomen. Stapte er op toen ik op blote voeten op het gras liep en het erg warm was buiten.Idd vreemd gevoel.Hier gaan de kids as woensdag weer naar school.
Groet, Wilma