8 december 2009

Donkere dagen lampjes

December is altijd zo'n donkere maand, zeker als het van dat druilerige weer is. Ik hou van gezelligheid in huis, van kaarsen en lampjes. Donkere dagen lampjes zoals een buurvrouw dat eens noemde. Vroeger mocht ze als lid van een bepaalde kerk geen kerstboom te hebben, die hadden ze dan ook niet... maar ze werd somber van die donkere decemberdagen en daarom had ze donkere dagen lampjes aangeschaft. Die lagen al voor Sint het land in kwam in de kamer en verdwenen pas ergens in januari, heel gezellig.

Ik vind dit zelf een mooie uitdrukking, want het gaat ook om die donkere dagen dat ik lampjes in huis heb. We hebben geen kerstboom, wel eens gehad maar ik kon er niet achter staan vanwege onze beleving van het kerstfeest. Daarom geen kerstboom meer, maar waar laat je dan de lampjes? Momenteel hebben de kinderen en houten kist in gebruik als kerst'stal'.  Met playmobil, lego en stro hebben ze een kersttafereeltje nagemaakt en ze spelen regelmatig het kerstverhaal na. Over de 'stal' ligt nu een snoer lampjes, als een soort sterrenhemel. En op de kist liggen ook alle kerstboekjes die we hebben, zo kunnen ze het verhaal nog eens nalezen en bezig zijn met het feest dat komt.



Verder heb ik een adventskrans gemaakt. Eigenlijk vrij eenvoudig met vier kaarsen en een gekochte krans. Ik heb hem met materialen uit de tuin opgemaakt, ik vond nog net genoeg mos, hulst, rode bessen. Uit een boeket dat bijna uitgebloeid was heb ik een paar goede rode rozen gehaald. Iedere zondag tot de kerst steken we een extra kaars aan.



Ik bedacht me ineens dat we zo toch een heel aantal tradities als gezin hebben ontwikkeld de laatste jaren voor deze maand. Zo maak ik altijd een adventskrans of bloemstuk, we kopen met de kinderen een kerstboekje of kerstcd (dit jaar bracht de sint ze trouwens vanwege de bezuinigingen :-), we bedenken en maken samen versieringen, we lezen samen uit een adventsdagboekje, zingen na het eten kerstliederen (dit heb ik gekopieerd met plaatjes erbij zodat ook de kinderen die nog niet kunnen lezen het lied herkennen en kunnen kiezen).

Beleefde traditie kan een maand als deze extra mooi maken, het kan helpen de feesten extra te beleven en het past helemaal bij ons gezin zoals wij dat dan doen. Een gezinstraditie geeft iets vertrouwds en geeft (hopelijk) goede herinneringen. Onze tradities passen voor mijn gevoel ook goed bij 'meer doen met minder', we kiezen als gezin een eigen route om deze commerciële decembermaand in te vullen en te beleven. In ons geval een gezellige, sfeervolle maar ook sobere route.

6 opmerkingen:

Purperpolletje zei

Hoi Jente,

Bij ons ook geen boom! Het valt me op hoe weinig mensen dat echt begrijpen. En ook veel van de vaste gewoonten die je beschrijft hebben wij ook, in ongeveer dezelfde vorm.
Goede adventstijd gewenst en op naar Het Licht!

t brocante sfeertje zei

Hai Jente,gaat natuurlijk ook heel niet om de boom,kadoos,eten had t er met mn kids nog over dat de gedachten van kerst opgeslokt worden door winkels,reclame.Gaat om tradities en vooral in je eigen gezinnetje warmte jammer he dat,dat zo weggestopt wordt door hebben....hebben.Groetjes,Ingrid

Monique zei

Wat een mooie, simpele maar o zo waardevolle ideeën geef je hier!
Vooral het zingen van de kerstliedjes vind ik een mooie. Ik heb het vanmiddag met zoonlief gedaan, maar zo na het eten vind ik ook een heel mooie gedachte. Héérlijk! Ik zal het morgen eens voorstellen ;o)

Prachtig ook om te zien hoe de kinderen zelf de stal hebben gemaakt. Ik merk dat ons zoontje (3,5) al heel goed weet wat we met kerst vieren. Is dat niet een prachtige gedachte?

Wens je graag een mooie adventstijd toe. Zoals Purperpolletje het zegt: op naar Het Licht!

Henriette zei

Hoi Jente,

Bedankt voor je reactie op onze weblog.Wat leuk je weblog ik zal een link plaatsen , zou je er één naar ons willen plaatsen. Het kerstfeest is voor veel mensen met kado's en lekker en veel eten.Maar de echte betekenis weten ze niet (meer). Hier doen we kerst anders , we zijn in Roemenië en gaan daar naar de kerk en momenteel is mijn man druk bezig in de kerk met het opbouwen van de kerststal. Oftewel we denken aan de geboorte van Jezus .Fijne voorbereiding op de kerst.

Gr Henriëtte

Franca zei

Geen boom, maar een echt mooie beleving van de adventtijd en kerstmis.
Hier wel een boom ( nu nog niet),ook een kerststal.
En vooral de kinderen bewust maken van het echte kerstfeest.
Jou blogje maakt me weer eens extra bewust.
Dank je wel.
groetjes, Franca.

Crea Annemieke zei

Dag Jente,

Met genoegen je blog gelezen.Ook hier geen kerstboom.Maar wij besteden aandacht waar het met Kerst werkelijk omgaat.

Ik ben op de dwarsfluit eenvoudige kerstliedjes aan het leren en heb zojuist een mooi kerstverehaal opgezocht voor de kerstavond van onze vrouwenvereniging waar ik voorzitster van ben...
Fijne dag met de hartelijke groetjes van Annemieke