26 oktober 2009

Patroon schoudertas

Vorige week plaatste ik een berichtje over m'n nieuwe schoudertas. Iemand vroeg: 'Komt die ook in je winkeltje?' Nee... jammergenoeg heb ik te weinig stof gekocht, als ik geweten had dat ik deze tas zou bedenken dan had ik meer ingeslagen en wij wonen erg ver van de dichtsbijzijnde Ikea's af... Ik moet dus even geduld hebben tot we er weer een keertje komen.


Iemand anders wilde de tas graag namaken, daarom heb ik een patroon op papier gezet (niet op schaal) zodat je kunt zien hoe de tas in elkaar zit. De afmetingen zijn zonder naden, dus iets ruimer knippen. Of het patroon 'naaitechnisch' klopt weet ik niet ( ik heb geen naailes gehad).



De buitenkant van de tas bestaat uit een bovenstuk met een aangerimpeld onderstuk. Dit naai je eerst aan elkaar. De binnenvoering heb ik vervolgens gewoon uitgeknipt aan de hand van de vorm van de buitenkant, dit naai je aan elkaar (eventueel met een zakje voor mobiel en sleutels).

Naai de schouderbanden. De binnenvoering leg je in tas, vouw de bovenkanten naar binnen voor een nette afwerking. De schouderbanden en de sluiting speld je vast op de gewenste plek en je naait de bovenkant netjes dicht.
Ik hoop dat dit duidelijk is, anders hoor ik het wel :-)

14 opmerkingen:

atelierlemlem zei

Dank je wel Jente! Nu kunnen wij ook aan de slag! Overigens; binnen een jaar komt er een hele grote Ikea bij jullie in de stad!!! (ik kan niet wachten...)
Groetjes mama lieveheersbeestje.

Jente zei

@ Lieveheersbeestje: helaas is dat door de kredietcrisis wat in de koelkast geschoven en worden eerst bestaande vestigingen opgeknapt.. Ik keek er ook al zo naar uit :-)

Anoniem zei

Dank je wel voor het patroon.
Dat is een leuk cadeauproject om te maken voor Sinterklaas.

ByMiekK &Sew zei

O leuk, het patroon van de tas! Ik ga hem zeker proberen (als ik weer eens tijd heb :-s).

R!TS zei

Wat een supermooie tas !
Ga het patroon zodadelijk opslaan

Kan je da afmetingen van de klep of flap ook even geven aub

Grts Khapa

Monique zei

Ik zal ook eens zien of ik nog een lapje in de doos heb liggen die dienst kan gaan doen als nieuwe tas. Want eerlijk is eerlijk: ben er écht wel een beetje flieft op ;o)

Jente zei

@ Khapa, het flapje is ongeveer 5 bij 13 (zonder naden).

@ MiekKs, dit is juist een tas om te maken als je niet veel tijd hebt :-) Het viel me enorm mee.

Brigitta zei

Bedankt Jente, ik hoopte stiekem al dat je het patroon met ons zou delen ;-) Ik heb ook nog ergens een stuk Ikea stof liggen wat hier erg geschikt voor is!

Groetjes
Brigitta

Henrike zei

Hee Jente,

Wat een superleuke tas...
Wil deze week toch nog even naar de Ikea heen, dus dan haal ik gelijk een leuk lapje... Hoeveel stof heb je gebruikt voor de buitenkant, en hoeveel voor de voering?

Groetjes Henrike

Jente zei

Hoi Henrike,

Je hebt zowel voor de buitenkant als voor de voering minimaal de hoogte van de onderkant en de schouderband nodig, samen zo'n 40 cm, incl. naden. De bovenkant kun je net naast het deel van de onderkant uitknippen)

Maar gaat de stof niet per halve meter bij Ikea? Dan heb je zeker voldoende! Veel plezier met stof uitzoeken en 't naaien van de tas.

Henrike zei

Hallo Jente,

Helemaal leuk... Nou eens kijken of ik iemand zo gek kan krijgen om mee te gaan naar de Ikea. Ikea Hengelo zit hier om de hoek (A)

Groetjes Henrike

Bloemenmeisje zei

Hallo Jente,

Allereerst ... mooie blog heb je. Interessant, plezant en vrolijk.

Over die schoudertas. Moet je het onderstuk eerst rimpelen voordat je het bovenstuk eraan stikt. Of eerst de twee stukken aaneen zetten?
Groetjes en bedankt voor het patroon!

Unknown zei

Leuke tas, ik ga deze proberen

Unknown zei

Leuke tas, ik ga deze proberen