27 december 2008

Vruchtentrifle

Gisteren had ik een tulband gebakken, maar ik had niet goed opgelet. Een half zakje cakemix had ik aangevuld met zelfrijzend bakmeel tot het gewicht dat het pak eerst had. Wat suiker en eieren erbij en mixen maar... oeps, het deeg kroop zo ongeveer mijn mixer in, veel te dik... Op dat moment had ik geen idee hoe ik het makkelijk op kon lossen, dus nog een ei toegevoegd, alles in de tulband gedaan (plak, plak) en gebakken. Hij smaakte goed, al was hij aan de droge kant. Ik denk dat er in verhouding te veel meel in zat.

Vanochtend was hij wel echt droog geworden, met een lik lemon curd erop toch smakelijk. Er lagen nog meer dingen die op moesten, want morgen is mijn schoonmoeder jarig en dan eten we bij hen thuis. Ik besloot om de rest van de tulband samen met wat andere dingen die op moesten in een toetje te verwerken: een vruchtentrifle.
Op de foto's is mijn zoon druk bezig de trifle te maken: plakken cake, besprenkelt met een laatste rest ranja, die ik iets had aangelengd. Vervolgens een paar rijpe peren en een kiwi en een handvol frambozen, die vond mijn man vandaag tijdens het ontdooien van de vriezer. Ze komen nog uit eigen tuin dus extra lekker :-). Ik had ook nog een aangebroken pak vanillevla staan, die kon er mooi overheen. Tot slot nog een toef slagroom en dan in de koelkast.










Dat wordt vast smullen vanavond. En ik heb nog iets lekkers anders in petto: zelfgebakken rozijnenbrood. De afgelopen dagen begon ik er behoorlijk van te balen dat ik al het lekkere brood moest laten liggen, werkelijk overal zat soja in. Na twee, drie winkels had ik niet veel zin meer om nòg meer etiketten te lezen, een frustrerende en tijdrovende klus. Daarom heb ik besloten om de broodbakmachine uit de garage te halen (stond klaar voor de kringloop, omdat ik er niets meer mee deed en hij in de weg stond in onze kleine keuken) en weer zelf te gaan bakken. Om het simpel te houden en om te testen of de machine het nog goed doet heb ik een pak oliebollenmix gekocht, water en rozijnen erbij, bbm aan en nu maar wachten...

1 opmerking:

Anoniem zei

Zocht een lekker receptje voor een toetje, nu gevonden!

bedankt.