17 december 2008

Bespaar bloopers

Besparen is een leuke hobby en hobbies kosten soms geld... Af en toe gaat iets niet zoals je denkt en dan zit je met je consuminderbrokstukken opgescheept.

Ik denk dan aan dat voordelige bagagekarretje, dat we een aantal jaren geleden op de kop tikten via marktplaats. Een lollig, klein houten karretje (anderen noemden het een stuiterbak). Bleek bij controle vlak voor de vakantie dat de lagers compleet versleten waren en laten we nu net een uniek exemplaar in handen hebben gekregen dat rijdt op zeldzame engelse lagers... Ahum, de wielen waren uiteindelijk duurder dan de kar zelf. We hebben er nog jaren mee gereden, vooral omdat we het zonde van het geld vonden om het ding te verkopen. Na de zomervakantie hebben we hem uiteindelijk verkocht en het geld bij een degelijke aanhangwagen gedaan. Net opgeknapt door een hobbyist en ja, met nieuwe lagers.

Of ik denk aan het voorbeeld van de zelfgemaakte cruesli. Vanwege m'n notenallergie is de meeste cruesli niet aan mij besteed, dus ik zou zelf wel eens wat maken. Voorzichtig havermout geroosterd, wat rozijnen toegevoegd en dit eerste probeersel op tafel gezet. De kinderen in huize Jente zijn meestal wel te porren voor iets lekkers in hun toetje. Maar dit was droog, zo ontzettend droog, zelfs een extra scheut roeryoghurt kon hier niets aan verhelpen. De rest van de avond werd ik aan dit voorval herinnerd, het hele huis stonk ontzettend naar aangebakken havermout.

We hebben ons ook eens gewaagd aan het maken van wijn. Mijn man is tot diep in de nacht bezig geweest om alle druiven te pletten in een babybadje. Het hele proces nauwkeurig gevolgd en alles stond in mooie grote flessen op de kast, ons doe-het-zelf-hart gloeide van trots. Allereerst heeft me dit een roodgestipte muur en dito plafond opgeleverd, omdat de boel te hard giste. Het bottelen bleek een project van jaren te zijn, het kwam er gewoon niet van. Het resultaat was uiteindelijk 6 flessen drinkbare wijn en een vergelijkbare hoeveelheid wijnazijn.

Een recent voorbeeld is de huidolie die ik aan het maken ben. Calendula zalf maakte ik al zelf, olie leek me nog gemakkelijker. Biologische olijfolie gekocht (uit zuinigheid, want sesamolie of avocado olie waren behoorlijk aan de prijs), goudsbloemen erin en laten trekken. Ik heb de afgelopen week eens geroken aan het potje. Oef... die olijflucht blijft wel heel erg hangen... dit experiment wordt waarschijnlijk de inzet voor een ander experiment: zelf zeep maken.

Tja... soms gaat het bij je hobby mis, maar we gaan vrolijk door en moeten er achteraf soms flink om lachen.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Olijfolie is wel lekker voor de huid, maar er blijft altijd een laagje achter en de geur blijft hangen. Helemaal lekker is druivenpitolie, al of niet verrijkt met essentiële olie of bloemen/kruiden. Ik heb nog nooit iemand meegemaakt die er allergisch voor was.

Duur, maar veel minder duur dan alle potjes en kant-en-klaar olie. Niet overal of altijd verkrijgbaar, dus kopen als je het ziet. Een fles van een halve liter gaat wel jaren mee, zelfs bij ons op de massagetafel.

Anoniem zei

Heerlijk om met je mee te mogen lezen Jente. Ik hoop dat je bij mij ook (weer) komt...

Anoniem zei

Hoi Jente,

Even over wat anders, op je site staat een foto van een label met JENTE erop, hoe kom je daaraan?
Gr. Yvonne.

Jente zei

Misschien dat ik een andere poging ga wagen met die druivenpitolie, Caro. Het lijkt me wel leuk om zelfgemaakte olie te gebruiken, eens kijken of ik het kan vinden en hoeveel het kost.

Yvonne, dat label is een project op zich ;-) Ik had weer eens iets bedacht, dat achteraf nogal bewerkelijk bleek. Het is denk ik een eenmalige oplage... Je kunt ook erg leuke labels bestellen via diverse sites.

Anoniem zei

Dat wijn gebeuren klinkt zeer bekend, heb ik ook eens gehad, maar ik blijf het proberen. Schattig trouwens die sterretjes voor in de kerstboom

Anoniem zei

Hallo Jente,

Ik lees je blogje regelmatig en misschien heb ik een tip voor je als het gaat om het maken van persoonlijke verzorgingsproducten. Kijk eens op deze site:

http://gilde.vanderleden.com/index.php

Groeten,

Jacco

Jente zei

Dat is een leuke site die je mailde, Jacco. Ik heb inmiddels een vriendin gevraagd of ze zin had om ook mee te doen met het 'zeep-project', voor de tijd ga ik me flink inlezen.

Muchodinero, wij hebben het niet meer geprobeerd met het maken van wijn. Het kost best veel tijd al met al.