14 november 2008

Fietspot

Zo, de schoolweek zit er weer op. Het is altijd een heel gefiets, want we wonen vrij ver van school, zo'n kleine 4 km. Zitje voor en zitje achter met minstens 32 kg aan kinderen en dan de oudste vaak nog stukken duwen. Nee, ik hoef niet naar de sportschool, ik blijf zo wel in vorm.

Nu kunnen we vaker de auto pakken, maar ja... al die korte ritjes in de stad zijn niet zo goed voor onze diesel. Het kost vrij veel en ook voor het milieu is het niet al te best. Bovendien staat het verkeer vaak vast, zodra er een file is op de snelweg gaat het mis in onze binnenstad. Een poosje geleden hebben we er 40 minuten over gedaan om op school te komen, met een beetje doorfietsen was ik al bijna terug geweest :-)

Om het fietsen voor onze dochter nog een beetje aantrekkelijk te houden hebben we een fietspot in het leven geroepen. Voor iedere dag dat we fietsen doen we een euro in het potje. Met de opbrengst doen we leuke dingen of mag ze iets kopen. Ze heeft inmiddels een paar skeelers bij elkaar gefietst, een dagje kinderboerderij en dierentuin werd gedeeltelijk uit dit potje betaald en er kon een leuk bedragje bij een doos Playmobil.

Toch besparen we een aardig bedragje, ook met deze regeling. De auto zou ons al snel drie, vier euro per dag kosten (afhankelijk van hoevaak ik op school ben die dag). En we zetten af en toe de bloemetjes eens lekker buiten en genieten we, zonder dat het veel extra kost, van leuke dingen doen met elkaar.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Die kende ik nog niet, een fietspot. Zou voor mij ook geen slecht plan zijn. Ook wij wonen zo'n 4 km bij school vandaan, ik kan het maar niet opbrengen op de fiets te gaan. Terwijl ik weet dat er zoveel voordelen zijn, zoals beweging, milieu en kosten. Ik slaap er nog een nachtje over :-)

Anoniem zei

Goed idee!